گسترش و تبیین هنر متعهد از ضرورت های جامعه اسلامی است
نوشته شده توسط : zwembril

حجت الاسلام 'سید ابراهیم رییسی'‌ پنجشنبه شب در همایش فرهنگ و هنر از دیدگاه مقام معظم رهبری در مشهد افزود:‌ هنر دینی هنری است كه ارزشهای الهی كه اولیاء‌ خدا برای نشر آنها در ادیان الهی از جمله دین مبین اسلام تلاش كردند را در جامعه به تصویر بكشد و به عبارت دیگر با خوب جلوه دادن معروف ها و بد جلوه دادن منكرات تداعی و گسترش دهنده ارزشهای اسلامی باشد.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: هنرمند قبل از اینكه هنرمند باشد انسان است یعنی در ذات انسانیت وی تعهد و مسوولیت و پاسخگویی برابر خدا و مردم وجود دارد.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری، افزود:‌ دین به هنر عمق می بخشد و هنرمند را به عمیق نگریستن دعوت می كند.

وی با اشاره به فرمایش ها و دیدگاههای رهبر معظم انقلاب در مورد هنر، گفت:‌ وجود اخلاق در هنر بسیار ارزشمند است و هنر دینی واقعی هنری است كه آرمانهای دینی و سعادت انسانها ، تعهد و عدالت حقوق الهی را برای جامعه تبیین كند.

حجت الاسلام رییسی گفت: توقع مردم از هنرمندان به تصویر كشیدن مظاهر دینی در قالب آثار هنری است و هنرمندان متعهد باید رشادتهای و ایثارگریهای آحاد ملت ایران را در پیروزی انقلاب ، ماندگاری و دفاع از آرمانهای آن در مقابل ددمنشی های استكبارگران به خوبی به تصویر بكشند.

وی خاطر نشان كرد: هنرمندان مسوولیت خطیری در قبال انقلاب اسلامی دارند و باید آرمانهای انقلابی و ارزشمدارانه را در قالب آثار هنری در جامعه نهادینه كرده و گسترش دهند.

وی اظهار داشت:‌ تعبیر رهبر معظم انقلاب از هنر دینی و متعهد ، عطیه الهی است و این عطیه الهی بودن هنر است كه برای هنرمند متعهد مسوولیت آور است.

او گفت: از منظر رهبر معظم انقلاب ارزش هنر به جذب چشم ها و دلها نیست بلكه به عطیه الهی بودن آن است و این اثر هنری دینی و متعهد ایستادگی و مقاومت و پایداری در راه دفاع از ارزشها و مفاهیم اسلامی در مخاطبین ایجاد می كند.

وی اظهارداشت: دشمنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون به طرق مختلف تلاش كردند كه انقلاب را در مسیر اهداف و ارزشهایش متوقف شده و به سطح جهان توسعه نیابد ولی بر خلاف خواسته معاندان آرمانهای انقلاب علاوه بر ایجاد تحول در بخشهای مختلف كشورمان بتدریج در سایر ملل اسلامی هم تحول ایجاد می كند.

وی مصداق بارز و عینی این امر را گسترش خیزشهای بیدار گرایانه اسلامی در كشورهای منطقه و جهان اسلام ذكر كرد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: برخی از هنرهای مخرب و غیر ارزشی مانند مواد مخدری هستند كه به جامعه آسیب می رسانند و نظام اسلامی و مسوولان ذیربط نباید برابر این هنرها بی تفاوت باشند و با ممیزی مناسب از تولید و یا به تصویر كشیدن آنها جلوگیری كنند.

وی بیان كرد:‌ نباید در برابر اینگونه هنرهای مخرب كه ارزشهای انقلابی و مبانی ارزشی ما را لگد مال می كند، بی تفاوت بود.

وی تناسب نداشتن بین شكل و محتوا منطبق بر ارزشهای اصیل اسلامی را از جمله مصادیق بارز آسیب ها در هنرهای گوناگون از منظر رهبر معظم انقلاب دانست.

وی گیشه گرایی و جشنواره گرایی بودن هنرها را دیگر آسیب های هنرها از دیدگاه مقام معظم رهبری ذكر كرد و گفت:‌ برخی هنرمندان آثار هنری خود را متناسب و یا برای خوشایند ذائقه هیات داوران جشنواره ها تولید می كنند.

وی خود باختگی برابر تفكرات غربی و بی تفاوتی برابر ارزشهای اسلامی را دیگر نقاط آسیب پذیر در هنرها یاد كرد.ك/2

7490/659





:: برچسب‌ها: مرخصی , آلمان ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: